Inspirace

Brain&Breakfast TUL – Co funguje v marketingové komunikaci

V minulém týdnu jsem se účastnila přednášky ze série Brain&Breakfast na TUL s názvem „Čo funguje v marketingovej komunikácii?“ od Michala Pastiera. Pro ty, kdo neví o koho jde – je jedním z Co-Ownerů Zarazuga, GoBigname a kreativní ředitel společnosti Exponea. Především je ale držitelem více než 100 ocenění za reklamní kampaně na kterých pracoval (např. pro značky Google, ESET, Vodafone aj.). TAKŽE – prostě pecička!
(pozn. redakce: hned po cápkovi, Ivet nejoblíbenější slovo)! 😀

Co je dobré vědět do začátku je informace, že v ČR je nejvíc e-shopů na počet obyvatel v Evropě a to znamená, že pokud chcete být známí a prodávat, musíte své klienty něčím zaujmout. A co opravdu funguje?

Odlišit se od ostatních

Podle vyprávění budapešťská kavárna New York Café, která se v minulosti (před 2. světovou válkou) prostě a jednoduše rozhodla, že nezavře, protože kavárny jsou místem pro umělce, „pisálky“, kteří potřebují pracovat v klidu, neomezeně dlouho a při dobré kávě. Klíče od kavárny zahodili do Dunaje (gestem na sebe upoutali pozornost) a stala se z nich jedna z nejznámějších a nejnavštěvovanějších kaváren v Budapešti. To jim vydrželo dodnes, i přesto, že otevírací doba je již „jen“ od 8 hodin ráno do půlnoci.

Podívat se novým pohledem na známou věc

Ve starém Japonsku se používala Netsuke (knoflík – funkční prvek oblečení, který slouží k zavěšení krabičky s osobním razítek za pásek) pouze jako funkční prvek. V 18. století se z něj stal designový doplněk a především způsob jak ukázat kdo je z jaké společenské vrstvy, odkud pochází a také který umělec jej vytvářel. Z obyčejného „knoflíku“ se stala věc, kterou chtěl mít úplně každý.

Usnadnit lidem rozhodování

Velmi dobře funguje „Shop this look“ – fotka celebrity, která něco nosí a k tomu přímo odkaz z e-shopu se všemi produkty, které má na sobě s možností „Kup si celou sadu!“. Lidé mají tolik možností, že se nechtějí příliš rozhodovat – takže co nejjednodušší cestou dostat výrobky k potencionálnímu klientovi.

Zaměřit se také na značku samotnou nejen na marketing

Někdy musíte změnit značku, aby začal marketing fungovat. Pojišťovna Aflac, která měla dlouhou dobu ve svém brandu spokojenou rodinku (jednu z těch, kterou používá při své propagaci kde kdo), došla ve svém prezentování k velké změně a vyměnila ji… za kachnu. Její povědomí se z 12 % vyšplhalo na neuvěřitelných 95 %.

Vycházet z toho, co je aktuální, ptát se proč je to aktuální a přizpůsobit tomu svou prezentaci

Velmi populární doba selfie – značka kosmetiky Skin Aqua se tomuto trendu přizpůsobila velmi rychle a opět její povědomí vzrostlo. A jak? Jednoduše, prostě obrátila zrcadlově veškeré texty na pohledové straně svých výrobků tak, aby když si s nimi lidé fotí selfie, byl název automaticky hned krásně vidět.

Akceptovat, že ne všichni musí milovat vaši značku (to, co děláte) a přizpůsobit se tomu

Skvělý příklad za všechny – manažer Elvise Presleyho prodával plakety, trička, plakáty apod. s nápisem „I hate Elvis“. Takže nejen že vydělávali na úspěchu a lásce k Elvisovi, ale i na těch, kteří ho z hloubi duše nesnášeli.

Zvolit něco, co bude konzistentní skrz veškerou propagaci, aby každý, kdo uvidí značku si hned řekl… jo, to jsou oni!

Teď mě bude půlka národa nenávidět, ale takový Alzák je výborný příklad za všechny 😀 Půlka národa ho nenávidí a každý rok před Vánoci chtějí „toho zeleného blbouna vykopat z televize“. Ale řekněme si narovinu… každý ho zná a každý díky němu zná i Alzu. I když ho někteří vážně nemůžou vystát, jakmile zazní jeho hlas nebo se zelený mužíček někde objeví, hned víme o koho (co) jde. A děti ho milujou!

A nejrozsáhlejší nejzajímavější marketingová kampaň z celé přednášky?

Tou Michal začal… L.A. – město andělů… když si ho vybavíte, co vidíte první? Já viděla palmy a pláže. A to je přesně to, co teď charakterizuje L.A., jedno z nejluxusnějších měst v Americe na západním pobřeží 😊 A víte, jak se tam ty palmy dostaly? Nemohli prodat místní pozemky, protože kdysi bylo L.A. pouze poušť a nikdo nechtěl bydlet na poušti. Takže tam vysadili palmy a trávu, aby „přistěhovalci“ i místní měli pocit ráje. Tropického a exotického místa pro dovolenou, kde můžou žít (a svým způsobem se cítit jako na dovolené celý rok). A hle, pozemky se začali prodávat a z pouště se stalo jedno z nejvyhledávanějších míst k bydlení. Takže tomu se, dámy a pánové, říká dlouhodobá a úspěšná marketingová kampaň. Koho by to napadlo co? 😊

Samozřejmě Michal odpovídal na dotazy a nesměl chybět ten, co dělat, když máte nízký rozpočet na propagaci. Jeho doporučení? V první chvíli využijte to, co máte zadarmo nebo za levný peníz! Kamarád vlastní vzducholoď a vy potřebujete zpropagovat v okolí Váš obchod? Domluvte se s ním a udělejte si první reklamu takhle. Otevíráte nový malý specializovaný obchod a chcete, aby se o něm lidé dozvěděli? Nepotřebujete hulákat do světa placeného internetu hned na začátku – vytiskněte si letáčky a rozneste je po nejbližším okolí. Za mě určitě rada – založte si neplacený profil na Firmy.cz a především na Googlu… protože, když mladí něco hledají, hledají na mobilu a rovnou třeba na mapách. Budete tam vidět a nebude Vás to stát téměř nic, jen váš čas.

Pfff… tak to je asi takový lehký „výcuc“ z přednášky skvělého Michala Pastiera. Když budete mít možnost si ho poslechnout, udělejte to!

Doufám, že vás článek zaujal a třeba i inspiroval k tomu, jak rozjet vaše podnikání! A kdybyste přeci jen potřebovali pomoct, obraťte se na nás 😉 Nemáme sice tolik ocenění jako Michal, ale jsme mladý tým, který se neustále učením zlepšuje a nápadů máme spousty!

Tak zase někdy!

Čusík

Použité zdroje v článku:
https://www.suppes.de/netsuke-meisterwerke-japanischer-schnitzkunst/
https://cz.pinterest.com/pin/346425396313710759/
https://www.newyorkcafe.hu/new-york-cafe.html
https://www.logolynx.com/topic/aflac
https://www.tumblr.com/search/i%20hate%20elvis
https://boingboing.net/2017/07/31/the-brilliant-idea-behind-thes.html
https://www.alza.cz/zlaty-alzak
https://www.thebudgetbabe.com/archives/7811-Kim-Kardashians-Multi-Colored-Fur-Coat-and-Over-the-Knee-Boots-Look-for-Less.html

Štítky:

Konference

Kategorie:

Inspirace

Štítky:

Konference

Kategorie:

Inspirace