Inspirace

Národní galerie mění svou tvář. Novou vizuální identitu navrhlo Studio Najbrt

Národní galerie Praha vyhlásila ve spolupráci s CZECHDESIGN uzavřenou designérskou soutěž o vytvoření nové vizuální identity. Se svým návrhem vyhrálo Studio Najbrt, které porazilo přední české studia a připsalo si tak na své konto vedle galerie DOX, MFF Karlovy Vary nebo České filharmonie vizuální identitu další významné kulturní instituce.

„Cílem soutěže bylo vytvoření nové vizuální podoby Národní Galerie v Praze, která by díky své atraktivní, současné a výrazné vizuální komunikaci měla za úkol zvýšit povědomí o tomto předním českém muzeu umění, podpořit zájem návštěvníků, resp. zvýšit návštěvnost jejích sbírkových expozic a krátkodobých výstav jakož i doprovodných veřejných programů,“ vysvětlil změnu Fajt.

Do uzavřené soutěže bylo vyzváno 10 předních českých grafických designérů a studií, která své návrhy představila ve dvou kolech soutěže.

  1. 2017 Designers
  2. BREISKY, s. r. o.
  3. Dynamo Design, s. r. o.
  4. Heyduk, Musil & Strnad s.r.o.
  5. Laboratoř Petra Babáka
  6. Markéta Steinert
  7. Side2, s. r. o.
  8. STUDIO NAJBRT, s. r. o.
  9. Studio Petrohrad, s. r. o.
  10. Symbiont, s. r. o.

Národní galerie v Praze o novou vizuální identitu usilovala už v roce 2015.
„Národní galerie v Praze ukončila výběrové řízení na vytvoření nového vizuálního stylu, které probíhalo od 11. března do 11. května 2015. Hodnotící komise v prvním kole nedospěla k jednotnému závěru a doporučila zrušení výběrového řízení. Národní galerie v Praze i nadále vnímá potřebu grafické identity odpovídající potřebám moderní komunikace a v současné době hledá cesty vedoucí k novému řešení.“ Tak zní tiskové prohlášení, které Národní galerie v Praze vydala o výsledku výběrového řízení na vytvoření nového vizuálního stylu.

O dva roky později nový tým marketingu a komunikace NGP oslovil CZECHDESIGN a společně vytvořili novou soutěž, která jasně definovala nový název a zkratku, kterou chce NGP v komunikaci používat – designéři tak měli ke své práci jasné zadání a všechny potřebné informace.

Příklad nové grafiky Národní galerie v Praze | Zdroj: najbrt.cz

Studio Najbrt coby vítěz soutěže

Studio Najbrt funguje od roku 1994 a je jedním z nejznámějších tuzemských grafických studií. Pro mnohé instituce je jeho výběr sázkou na jistotu, dlouhodobě spolupracuje s karlovarským festivalem, vytvořilo nová loga několika měst v České republice (hl. m. Praha, Ostrava a Valašské Meziříčí), akademických institucí, finančních skupin (PPF), pracuje pro Českou filharmonii, ale třeba také pro fotografa Josefa Koudelku nebo restaurační společnost Ambiente.

Studio Najbrt v soutěži představilo návrh, který je výsledkem spolupráce následujícího týmu:

Artdirection: Aleš Najbrt, Zuzana Lednická
Design: Martin Vácha, Andrea Vacovská
Music & Webdesign: Michael Dolejš
3D, Animation and cut: Zdeněk Trinkewitz

Nové logo Národní galerie v Praze | Foto: PR/Národní galerie Praha | Zdroj: ČTK

Logo se skládá ze tří zmíněných velkých tiskacích písmen sestavených do dvou řad pod sebe a tvořících spolu kvůli lichému počtu nedokončený čtverec; uprostřed je prázdné místo, které ze všech tří písmen část skrývá či vykusuje. Pro různé příležitosti se písmena budou používat v černé barvě, bílé barvě či jen v podobě tenké linky, kterou překryje obraz či text.

Příklad užití nové grafiky Národní galerie v Praze | Zdroj: najbrt.cz
Příklad nové grafiky Národní galerie v Praze | Foto: PR/Národní galerie Praha | Zdroj: ČTK

Společně s vyhlášením výsledků byla 3. května ve Veletržním paláci zahájena výstava všech soutěžních návrhů. Volně přístupná bude denně od 9.30 do 22.00 v prostoru Café Jedna až do 3. června 2018.

Štítky:

Kategorie:

Inspirace

Štítky:

Kategorie:

Inspirace