Národní galerie Praha vyhlásila ve spolupráci s CZECHDESIGN uzavřenou designérskou soutěž o vytvoření nové vizuální identity. Se svým návrhem vyhrálo Studio Najbrt, které porazilo přední české studia a připsalo si tak na své konto vedle galerie DOX, MFF Karlovy Vary nebo České filharmonie vizuální identitu další významné kulturní instituce.
„Cílem soutěže bylo vytvoření nové vizuální podoby Národní Galerie v Praze, která by díky své atraktivní, současné a výrazné vizuální komunikaci měla za úkol zvýšit povědomí o tomto předním českém muzeu umění, podpořit zájem návštěvníků, resp. zvýšit návštěvnost jejích sbírkových expozic a krátkodobých výstav jakož i doprovodných veřejných programů,“ vysvětlil změnu Fajt.
Do uzavřené soutěže bylo vyzváno 10 předních českých grafických designérů a studií, která své návrhy představila ve dvou kolech soutěže.
- 2017 Designers
- BREISKY, s. r. o.
- Dynamo Design, s. r. o.
- Heyduk, Musil & Strnad s.r.o.
- Laboratoř Petra Babáka
- Markéta Steinert
- Side2, s. r. o.
- STUDIO NAJBRT, s. r. o.
- Studio Petrohrad, s. r. o.
- Symbiont, s. r. o.
Národní galerie v Praze o novou vizuální identitu usilovala už v roce 2015.
„Národní galerie v Praze ukončila výběrové řízení na vytvoření nového vizuálního stylu, které probíhalo od 11. března do 11. května 2015. Hodnotící komise v prvním kole nedospěla k jednotnému závěru a doporučila zrušení výběrového řízení. Národní galerie v Praze i nadále vnímá potřebu grafické identity odpovídající potřebám moderní komunikace a v současné době hledá cesty vedoucí k novému řešení.“ Tak zní tiskové prohlášení, které Národní galerie v Praze vydala o výsledku výběrového řízení na vytvoření nového vizuálního stylu.
O dva roky později nový tým marketingu a komunikace NGP oslovil CZECHDESIGN a společně vytvořili novou soutěž, která jasně definovala nový název a zkratku, kterou chce NGP v komunikaci používat – designéři tak měli ke své práci jasné zadání a všechny potřebné informace.

Studio Najbrt coby vítěz soutěže
Studio Najbrt funguje od roku 1994 a je jedním z nejznámějších tuzemských grafických studií. Pro mnohé instituce je jeho výběr sázkou na jistotu, dlouhodobě spolupracuje s karlovarským festivalem, vytvořilo nová loga několika měst v České republice (hl. m. Praha, Ostrava a Valašské Meziříčí), akademických institucí, finančních skupin (PPF), pracuje pro Českou filharmonii, ale třeba také pro fotografa Josefa Koudelku nebo restaurační společnost Ambiente.
Studio Najbrt v soutěži představilo návrh, který je výsledkem spolupráce následujícího týmu:
Artdirection: Aleš Najbrt, Zuzana Lednická
Design: Martin Vácha, Andrea Vacovská
Music & Webdesign: Michael Dolejš
3D, Animation and cut: Zdeněk Trinkewitz

Logo se skládá ze tří zmíněných velkých tiskacích písmen sestavených do dvou řad pod sebe a tvořících spolu kvůli lichému počtu nedokončený čtverec; uprostřed je prázdné místo, které ze všech tří písmen část skrývá či vykusuje. Pro různé příležitosti se písmena budou používat v černé barvě, bílé barvě či jen v podobě tenké linky, kterou překryje obraz či text.


Společně s vyhlášením výsledků byla 3. května ve Veletržním paláci zahájena výstava všech soutěžních návrhů. Volně přístupná bude denně od 9.30 do 22.00 v prostoru Café Jedna až do 3. června 2018.